EN SMULE OM STRESS

Når man taler om stress er det vigtigt at skelne mellem kortvarig og langvarig stress.
Kortvarig stress er en naturlig kropslig og mental reaktion som igangsættes når vi udsættes for en trussel. For 100.000 år siden kunne det være en tiger på savannen, i dag kunne det være at skulle til en jobsamtale. Kroppen og hjernen er ligeglad, er det farligt, så sætter hormoner i gang så vi kan tænke og handle hurtigt.
Langvarig stress er konsekvensen af at have den kortvarige stress i længere tid. Det kan være sundhedsskadeligt, for vores krop og hjerne er ikke beregnet til at være så aktiv og "effektiv". Over tid vil vi opleve at vores hukommelse og koncentration bliver dårligere, det bliver sværere at falde til ro og ens humør bliver påvirket. Fortsætter det længe nok, kan selv simple opgaver bliver helt uoverskuelige. 
Heldigvis kan man gøre noget ved det, og få det godt igen.

 

HVORDAN BEHANDLER EN PSYKOLOG LANGVARIG STRESS?

UNDERSØGELSE OG AFKLARING

Som psykolog vil jeg starte dit behandlingsforløb med en grundig udredning. Vi skal være sikre på at der er tale om stress, og spore os ind på hvad der har udløst dine symptomer. Samtidig vil du svare på en række skemaer som måler hvordan du har det, så vi kan følge med i om det går bedre.

RESTITUTION

Langvarig stress vedligeholdes af den kortvarige stress. Derfor er det vigtigt at skabe en aflastning, så du kan få ro til at komme dig. Det behøver ikke at være en sygemelding, det er faktisk typisk den sidste udvej. Nej det handler snarere om at forandre dine omgivelser nænsomt, og samtidig arbejde med hvordan du opfatter de krav du bliver udsat for.

GENOPTRÆNING

Døjer man med langvarig stress, så vil man opleve at ens krop og hjerne ikke fungerer så godt som normalt. Derfor er det vigtigt, at man får planlagt en gradvis genoptræning af begge dele. Ved hjælp af simple og overskuelige øvelser, vil man kunne komme sig og gradvist udfordre sig selv.

FORANDRING

Forandring af de stressende forhold er vigtig både i forhold til at komme sig, og for at sikre at man ikke får et tilbagefald. Det der stresser dig kan både være konkrete forhold i dit liv fx arbejde og privatliv, men det kan også have at gøre med de tanker og forestillinger du gør dig om dig selv og dine forventninger til dig selv.