Billede af Marek Piwnicki

EN SMULE OM ANGST

Grundlæggende er angst en naturlig reaktion på fare. Det er kroppens og hjernens måde at få os til at handle; for når der er noget der er farligt, så skal vi jo gøre noget! Desværre kan den mekanisme tage overhånd, og vi kan blive lammet af angst, som hæmmer os i at leve det liv vi gerne vil.

Angst kan vise sig på mange måder, men typisk vil vi mærke:

  • Fysiske symptomer (fx hjertebanken, anspændthed),

  • Katastrofetanker (fx alt der kan gå galt, at man vil fejle)

  • Negative følelser (fx frygt, selvbebrejdelse)

  • Forandringer i adfærd (fx at man trækker sig, overforberedelse)

Der er mange forskellige typer af angst og angstdiagnoser. Jeg har som psykolog bred erfaring med behandlingen af angst, uanset om det er panikangst, socialfobi, generaliseret angst eller OCD.

 

KOGNITIV TERAPI

Ved kognitiv terapi og behandling af angst hos en psykolog, tager vi udgangspunkt i hvordan angsten viser sig for dig. Sammen vil vi undersøge din angst, hvad der udløser den, og hvordan angsten påvirker dig. Det er vigtigt, for angsten kan nemlig vise sig på meget varierende vis.

Derefter vil man i kognitiv terapi, med udgangspunkt i dine oplevelser, gennemgå hvad angst egentlig er for en størrelse, og hvordan man kan gøre noget ved den. Man kan groft sagt sige, at man skal arbejde med følgende:

  • Måle og registrere hvordan angsten viser sig og hæmmer dig

  • De tanker du gør dig om det der provokerer angsten (fx det at holde oplæg)

  • Eksponering overfor det angstprovokerende, dvs. at opsøge de skræmmende situationer

  • Tilbagefaldsforebyggelse